
رفرنس دهی چیست؟
- 1399/11/21
در این بخش با آموزش رفرنس نویسی براساس فرمت apa با ما همراه باشید.
شیوه ارجاع درون متنی و منبع نویسی بر اساس فرمت APA
APA از عبارت Associasions Phsycological American (انجمن روانشناسی امریکا) اقتباس شده است .
و امروزه مرسومترین شیوه ماخذ نویسی در جهان به شمار می رود و بر همه شیوه هاي دیگري که براي تسریع در نوشتن، تایپ و انتشارمورد استفاده قرارمی گیرند برتري دارد و از سوي بسیاري از مجلات و انجمن هاي علمی مورد قبول واقع شده است. راهنماي این شیوه کتابی در حدود 1000 صفحه است .
دلایلی که باعث برتري روش APA بر سایر روش هاي رفرنس نویسی است به شرح زیر است:
- توسط انجمن روان شناسان آمریکا(APA) معرفی شده است؛
- مورد قبول بسیاري از مجله ها و انجمن هاي علمی معتبر بین المللی است؛
- به طور مداوم مورد بازنگري قرار می گیرد؛
- با بسیاري از نرم افزارهاي مدیریت منابع علمی مانند EndNoteسازگار است؛
- توسط بسیاري از پایگاه هاي اطلاعات علمی مورد قبول واقع شده و در موقع جستجوي اطلاعات می توان اطلاعات را بر اساس آن دریافت کرد.
مهم ترین نکات منبع نویسی به شیوه ي APA
کتاب: با یک نویسنده:
– کریمی، یوسف ( 1375 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران.
– کریمی، یوسف ( 1382 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشرارسباران.
– کریمی، ي. ( 1382 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر ارسباران.
– وین رایت، ویلیام (بی تا). عقل و دل. ترجمه: محمد هادي شهاب ( 1386 ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی.
کتاب: با دو نویسنده:
– مارشال، کاترین و راسمن، گرچن ب. ( 1995 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگی.
– مارشال، ك. و راسمن، گ. ب. ( 1995 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ( 1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگی.
کتاب: با سه نویسنده:
– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازي، الهه ( 1376 ). روش هاي تحقیق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازي، الهه ( 1376 ). روش هاي تحقیق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازي، ا. ( 1376 ). روش هاي تحقیق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
نکته: منبع با بیش از شش نویسنده
– منابعی که بیش از شش نویسنده دارند بعد از ششمین نویسنده « و همکاران » اضافه می شود؛
– بعضی صاحب نظران معتقدند نوشتن نام شش نویسنده متن را طولانی می کند لذا ذکر نام سه نویسنده ي اول کافی است و بعد از آن باید« و همکاران » نوشته شود.
– در متون فارسی کمتر منبعی می توان پیدا کرد که بیش از سه نویسنده داشته باشد، ولی در متون انگلیسی منابع با بیش از سه نویسنده (به ویژه در مقاله هاي علمی) به طور مکرر مشاهده می شود.
مقاله: مجله
– اسدالهی، قربانعلی؛ یعقوبی، محمد و سلیمانی، بهرام ( 1372 ). بررسی میزان مردودي وقبولی با رتبه تولد در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 67-1366. پژوهش های روان شناختی، دوره 2، شماره 1و2، ص 26-32.
مقاله: مجموعه مقالات همایش ها
– خامسان، احمد ( 1386 ). چالش هاي ایجاد برنامه هاي دکتري برخط. در مجموعه مقالات همایش تأملی بر دروه هاي دکتري ایران (ص 24-35 ). مؤسسه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، تهران، اردیبهشت 1386 ، دانشگاه پیام نور.
مقاله: کتاب هاي ویراستاري شده
– کتاب ویراستاري شده کتابی است که هر فصل آن توسط یک یا چند نویسنده نگارش شده ولی مسئولیت کل کتاب به عهده ویراستا(ران) است که مسئولیت تنظیم مطالب را بر عهده دارند.
– گیبس، گراهام ( 2003 ). ده سال بهبود یادگیري دانش آموز. در کریس راست (ویراستار): بهبود یادگیري دانش آموز، (ص 9-26 ). بریتانیا: انتشارات دانشگاه آکسفورد.
مقاله: برخط (آنلاین / اینترنتی)
– دیلمقانی، میترا (بی تا). دانشگاه هاي مجازي: چالش ها و ضرورت ها. مقاله ارائه شده به کنفرانس آموزش الکترونیکی ایران. بازیابی شده در 12 اردیبهشت 1385
- استناد به اینترنت:
Laporte RE, Marler E, AKazawa S, Sauer F . The death of biomedical journal.
BMJ. 1995; 310: 1387-90. Available from: http:/www.bmj.com / bmj/archive.
Accessed September 26, 1996
– در استناد به منابع اینترنتی, در انتها, تاریخ دسترسی به منبع نیز قید می شود.
منابع چاپ نشده: پایان نامه ها و گزارش هاي پژوهشی
– خامسان، احمد ( 1374 ). بررسی مقایسه اي ادراك خود در زمینه تحولی و سلامت روانی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
– خامسان، احمد؛ آیتی، محسن و تفضّلی مقدم، عباس ( 1380 ). بررسی مشکلات و نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه بیرجند. گزارش طرح پژوهشی مصوب دانشگاه بیرجند.
منبع نویسی از یک نویسنده با بیش از یک اثر در یک سال
– کریمی، یوسف ( 1387 الف). روان شناسی اجتماعی. تهران: رشد.
– کریمی، یوسف ( 1387 ب). روان شناسی شخصیت. تهران: آگه.
منبع نویسی وقتی نویسنده شخص نیست
– معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان ( 1387 ). جوانان، روابط خانوادگی و نسلی. تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان.
مهم ترین نکات ارجاع درون متن به شیوه ي APA
- در موقع نگارش متن باید در هر بخش نوشته مشخص شود، مطلب: انشاء یا نگارش نویسنده است: بیان کننده عقاید و ایده هاي نویسنده متن است؛ نقل قول مستقیم از نویسنده دیگر است (رونویسی شده)؛ نقل قول غیر مستقیم از نویسنده دیگر است (اقتباس سده / مطلب نویسنده دیگري خوانده شده و با انشاء جدید بیان می شود).
– وقتی روي جلد متنی نوشته می شود « تألیف » باید دقت نمود عمده متن باید انشاء نویسنده باشد. تعدد نقل قول هاي مستقیم یا غیر مستقیم نشان دهنده گردآوري مطلب است؛
– در نقل قول هاي مستقیم باید بسیار دقت نمود: به طور معمول نقل قول مستقیم براي بیان یک تعریف از یک نویسنده معتبر استفاده شود؛ نباید تعدد نقل قول مستقیم در متن وجود داشته باشد.
ارجاع درون متن به شیوه APA
– ( محمدی، 1387)
– (محمدي و احمدي، 1387)
– تا سه نویسنده (محمدي، احمدي و محمودي، 1387)
– بیش از سه نویسنده (محمدي، احمدي، محمودي و همکاران، 1387)
– نقل قول دست سوم: پیاژه ( 1973 ، به نقل از منصور، 1376)
– در نقل قول مستقیم باید شماره صفحه داده شود و متنی که رونویسی شده “داخل گیومه” قرار گیرد.
– براي نقل قول هاي غیر مستقیم گذاشتن گیومه الزامی نیست.